آموزش طراحی لباس

۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۱ کد : ۳۱۹ دوره های جدید
تعداد بازدید:۱۵۵۱
مد و طراحی لباس یکی از صنایع مهم و پربازده در جهان امروز به‌شمار می‌رود و طراحان این حوزه با استفاده از طرح و رنگ روی پارچه‌های مختلف سعی در ارائه طرح‌های خاص و نو دارند تا طیف وسیعی از سلایق مختلف را به خرید محصول خود ترغیب کنند.
آموزش طراحی لباس

معرفی دوره طراحی لباس

طراحی لباس زیر شاخه ای از صنعت طراحی مد (Fashion Design) می باشد و آن هنر استفاده از طراحی و زیبایی شناسی در تولید پوشاک، کیف، کفش و زیورآلات می باشد. این صنعت با تاثیر پذیری از تفاوت های فرهنگی و آداب و رسوم در جوامع مختلف از تنوع بالایی برخوردار است. تاریخچه طراحی مد و لباس به مفهوم امروزی به ابتدای قرن نوزدهم و زمانی که طراحان به طراحی لباس برای اشرافزادگان می پرداختند بر می گردد.
طراح لباس به هنرمندی گفته می شود که با طراحی های بدیع خود و یا با تغییر در طرح های موجود، در یک دوره خاص زمانی سعی در تولید نوعی تغییر سبک و سلیقه در عادات پوشش مردم آن دوره دارد. هر طراح لباس حرفه ای معمولا در بخش خاصی تخصص دارد مثلا برای لباس های مردانه یا لباس های زنانه یا لباس های ورزشی و ... و این به دلیل متفاوت بودن افراد جامع هدف در حوزه های مختلف این صنعت (مردم عادی، هنرمندان، ورزشکاران، سیاستمداران و ...) می باشد.
طراح لباس باید دید و شناخت مناسبی نسبت به رنگ ها و اشکال داشته و با هنر الگوسازی، دوخت و برش آشنایی داشته باشد. او باید از آخرین تحولات و تغییرات در دنیای مد مطلع بوده، نیازهای جامعه خود را به خوبی شناخته و از نیاز و خواسته های افراد آن آگاه باشد تا بتواند متناسب با نیاز و علایق آنها مدهای زیبا و مورد پسندی را ارائه دهد.
طراح لباس موفق برای رسیدن به ایده های جدید، آگاهی از علایق افراد و آگاهی از به روزترین مدها لازم است به گالری های هنری، نمایشگاه های مد و لباس و سایر مکان های مرتبط در جامعه خود و حتی سایر جوامع برود.
در ایران به دلیل وجود عوامل فرهنگی و آیینی در بحث پوشش، وجود طراحان مد و لباس توانمند که بتوانند متناسب با فرهنگ و آیین ما طرح های نو و جذابی را ارائه دهند، بسیار ضروری می نماید. البته طراحان و شرکت های طراح معدودی در کشور فعالیت می کنند، اما نسبت به نیاز بازار سرزمین پهناوری چون ایران و با وجود گستردگی فرهنگ ها و علایق، و طرح های متنوع و جذابی که از سوی سایر کشورها وارد کشور ما می شوند، بسیار محدود و ناکافی هستند. از این رو بازار کار مناسبی برای رشد در این صنعت پیش روی علاقمندان به ورود به آن قابل پیش بینی می باشد.

جهاد دانشگاهی با هدف هر چه تخصصی و کاربردی تر نمودن آموزش های خود جهت پرورش نسلی تازه از هنرمندان متخصص در طراحی لباس، و به پشتوانه اساتید مجرب، کارآزموده و دانشگاهی خود بر آن شد تا با به روز کردن سر فصل های این رشته، مطابق با سر فصل های آکادمیک و دانشگاهی گامی موثر در اعتلای سطح آموزشی برداشته و هنرمندان خبره و با دانشی را جهت اشتغال به این صنعت معرفی نماید.

سرفصل های در نظر گرفته شده برای این گروه آموزشی به گونه ای تدوین شده است که هنرجویان از سطح مبتدی بتوانند شروع به فراگیری نموده و به مرور و طی نمودن سرفصل های پیشرفته تر، بر مهارت ها و توانمندی های خود بیافزایند. برای آشنایی بیشتر با آنچه در کلاس های دوره طراحی لباس این مجموعه ارائه می شود به مطالب زیر توجه فرمایید.

 

الف. توانایی های مورد انتظار فراگیران در پایان دوره:

  • آشنایی فراگیران با مقوله طراحی لباس و شناختن البسه تاریخی و محلی ایران زمین و جهان
  • ایجاد توانایی در طراحی اندام به صورت مطلوب و انجام تکنیک‌‎های رنگی مختلف در طراحی لباس
  • آشنایی فراگیران با عیوب مختلف اندام و انتخاب طرح مناسب جهت پوشاندن و یا تخفیف آن معایب
  • آشنایی فراگیران با تأثیرات بصری خطوط، فرم، رنگ و .... بر روی اندام و در نهایت ارائه طرحی که از نظر خلاقیت بصری دارای توازن و تعادل باشد

( ۴ )

نظر شما :